lördag 29 november 2008

Drägel/ångest

I dag är det den internationella köpfria dagen. På utrikiska heter den "Buy nothing day", och infaller lägligt nog mitt i värsta julshoppingtider. Dessutom precis då lönen kommit. Om man nu vill minska konsumtionshysterin, eller åtminstone förutsättningarna för den så borde man istället införa en "Buy everything day". Om alla solidariskt ställer upp på det och tömmer våra sparkonton i en riktig shopping spree, så blir ju resten av året ett "Buy nothing year". Tänk vad detta skulle göra för svältande isberg och smältande isbjörnar typ.
Idag ska vi stödköpa kryckor (fnissar ohejdat åt ordvitsen).
Nej nu ska här köpas klappar så det glöder i plånboken. In på Åhléns, drägla, gå i självsvängning, lyft armarna, köp det som samlas i famnen, gå hem, titta fånigt på det inköpta, vänta på mellandagsrean, lämna tillbaka fyra par strumpbyxor (storlek monstruös), två äggvärmare av kashmir, tretton allergiframkallande fonduegrytor i nyssilver(fniss), två persiska musmattor á 1200:- pix, ett antal plånböcker av utrotningshotad pungdjävulsskinn (fnissar ånyo), ett dussin CD-skivor med Flamingokvintetten och Larz-Stefanz och slutligen tre strykbrädor (ej på CD).
Känner mig nöjd att ha stött indiska och andra barn. Hoppas de också firar "Buy nothing day".

Köpfestligt hälsar
(Mor) faderer.


Flamingokvintetten. En hörnstolpe i
svensk dansmusik.

1 kommentar:

Anonym sa...

drägel, ja det är sånt som Elvira håller på med nuförtiden! Snart ska jag börja packa resväskan, så ni får beskåda dräglet på närmare håll!