tisdag 19 april 2011

Eggande?


Påsk!! Aaaah. Kokta, stekta, som omelett, toddy, röra, Benediktin, nudlar etc. Ägg alltså. Målning och pickning....

lördag 9 april 2011

Hej åhå!

Det har inte hänt mycket sen senast. Lite krig, demokrati i Nordafrika. I Libyen emellertid, vilket för övrigt tidigare bestod de tre provinserna Cyrenaika, Tripolitanien och Fezzan och som sedan 1977 styrts av Överste Muammar Abu Minyar al-Qadhdhafi, eller som vi brukar skriva: معمر القذافي, vars namn, uttalat [qað:'a:fi] för övrigt, inte bara i Sverige utan även i utlandet ställer till problem, icke blott stavningsmässiga men dessutom uttalsmässiga då namnets kombination av de fyra konsonanterna "dhdh" i hans efternamn, som tillika innehåller sex konsonanter och endast tre vokaler, borträknat namnartikeln "al", vilket i sig är detsamma som "Bergström" (Erik Bergström i Fränsta har aldrig varit i Libyen och stammar inte heller därifrån varför artikeln "al" inte bör eller ska användas) för språkfamiljer utanför den arabiska, har demokratiseringprocessen gått i, som man understundom säger, dock inte bland nutida (2011) ungdomar vars språkbruk skiljer sig på många punkter, icke uttalsmässiga fastmer (även detta ord plägar dissas av hooden) i form av anglicismer, stå.
Ovanstående brukar Bergström sammanfatta: "Han karaffen ä ju skogstokig."

Vi har möblerat om; tidigare placering av soffan vänd mot fönsterna tyckte vi inte stämde med vitrinskåpets eftersom vi har flyttat det på grund av att vi satt upp två tavlor vid fönsterväggen. När vi vände soffan var vi tvungna att flytta tv-bänken mot dörren mot hallen. Det blev så j-vla fult att vi flyttade tv:n till arbetsrummet. Nu är det bra förutom att det är nåt fel på datorn. När vi slår på högtalarna piper det så in i bomben i dem. Jag har provat att byta högtalare men det hjälper inte.

Milko har ändrat på mjölkpaketen så att det är skruvkork istället för: "Bryt upp, vik tillbaka, skjut fram." Denna förändring orsakade en våg av indignation från förstockade mjölkpaketsöppnare. Samtidigt slaktades hundratals människor i Libyen (se ovan). Men man ska väl inte missunna mjölkdrickarna deras problem.

Nu blir det frukost. Yoghurt, ägg, mackor med ost och kaviar. Prova förresten osten "Storsjö" från Jämtland. Kalasgod!

Frukosthungrigt hälsar
Faderer

tisdag 13 april 2010

Påsk som sagt!

Så var då ytterligare en påsk avklarad. Tyckte den var ganska kort i år, ja förutom långfredagen, denna dag då alla ska sitta på en träpall och försöka känna hur det kändes när snickarpöjken också fick träsmak. Jag tycker att man snarare borde känna hur det kändes för rövarna. Undrar förresten hur dom fick upp dom på krysset.
Vi har inte målat några ägg den här påsken. Det måste man vara hårdkokt för att klara.
Däremot har det druckits spr-t. Vi norrlänningar gör inte som kokarna eller stekfläsket eller vad dom nu kallar sig på Stureplan. Dom beställer in en hink med is, och i den kan man skymta nån liten 75:a vodka eller nåt. Hälla i sig på det sättet! Fjolligt!
Nej vi har väl lite finess här i Pysträsk. Här har du ett klassiskt recept på drinken "Pajala Sunrise". Den är inte så svår å göra men kräver såinnihällvete långan förberedelse.
För 4 personer (kan va vem som helst utom länsman)
1 tomfat rymmande minst 195 liter (gärna det där som det står BT Kemi på bakom traktorskjule)
150 liter bäckvatten(ta ovanströms skithuset).
40 kilo socker
1 nypa extra prima jäst
4 kilo jäst av det där gamla som Ingelsson på Kopra i Knortmon säljer till bra pris.
Blanna hela skiten
Lägg på några bräder så hundfan inte slickar i sig
Vänta en stund
Gå hem.
Efter tre veckor äre klart.
Ta unnan bräderna
Provsmaka (det smakar faan men man blir bra drängfull)
Ropa på grannarna.
Provsmaka (nu smakar det bätter)
Skjussa hem grannarna mä skottkärra
Pissa å gå å lägg däg
Dan etter går du och titta te mäsk'n.
Är den fortfarande där så ropar du på grannarna.
Borra hål där nere på tomfatet. Borren ligger på hyllan till höger i skithuse.
Sätt fort som fan dit trädgårsslangen. Har du ingen slang så ska du fan inte borra.
Stoppa anneränna av slangen i kokar'n
Kommer länsman dit ska du inte bju för mycke av mäsk'n för då börjar han ljug dom där förbannade fiskehistorierna igen (inte fan vägde öringa 27 jävla kilo, det va min som gjorde det)
Slå på kokar'n.
Vänta en stund (unner tiden kan du gå å pissa för sen har du inte tid te de)
Gå tillbaka
Börjar det inte droppa så drack ni såinnihällvete igår så mäsken ä slut
Börjar de rinna så se för fan till å sätta en hink unner röre
När hinken är full sätter du dit en till. Blir den inte full så e de väl faan
Provsmaka
Släng några grillkol i hinken men akta så de inte skvittrar över
låt dra ett bra tag. Etter nån minut tar du upp kolen
Lägg tebaks kolen där du tog dom för nån jävla orning få de väl va på ett party
Smaka av (inte dumt)
Smaka inte av (dumt)
Ta på dig pannlampan för nu skymmer de raskt.
Ta ett rejält dricksglas (det behöver inte vara diskat nyligt)
Fyll det med hemkokt, fast inte ända upp. Tre deci blir bra. Nån måtta får de va
Dekorera med en korvskiva på kanten och lägg i ett lingon.
Var försiktig så att drinken inte tar smak av lingonet. Färdigt!
Serveras med kolbullar eller palt.
Om du har råkat bju in såna där vettarianer så kan du skita i korven å palten å kolbullarna.
Drick den kall eller inte. Jag skiter i vilket

Har du nå eget recept på hemkokt som du tyck ä bra så kan du skicka de te mäg.
Nu har vi skaffa tocken där data. Om du skriver nå på din data å skickar de till mäg så hinner jag inte ens gå å pissa innan en ser vad du har skreve.
Har du nu gjort däg för me å skriva så kan du skicka det till mäg
Så här ser adress'n ut:

www.farbrorfinkel@deblindasföreningipysträsk.nu

Fick förxten nån adress här i jons. De va te nån sida på internät. De va hembränt där också men jag ser ju inte så bra.
http://www.angelfire.com/ak2/kapitalistsvin/hembrent.html
Var fan ä vitkäppen?
Hälsa me däg

Ps Vi skicka receptet te Kungen mä men dom bränner ju i ett så litet jävla skjul att det knappt blir nåt



Nån jävel me kamra fotograferade när jag köpte jästen

lördag 6 mars 2010

Om just inget


Det är 10 grader kallt, mycket snö är det, solen lyser, snön smälter, klockan är 11.43, portersteken puttrar, spelar "An exiting Collection Of 28 Original Golden Smash Hits On EMI-Records" på skivspelaren av märket Fisher. 1,5 grams nåltryck, har varit och handlat, köpt den där nya Fond "Du Chef". Det kan man ropa när man vill åkalla sin chef: Du Chef!, man kan också lite förvånat säga "Du? Chef? Eller:
-Har du några aktier?
-Nej men en fond, Du chef heter den.
-Åh fan!
-Finns på Konsum. Kostar 102 kronor litern!
-???

Såg en seriestrip häromdan. Kul! Länken nedan kan tilltala någon Star Wars-fantast.


http://digitalcomics.nu/pictures/carpe_diem.gi


I rutan står det "Flygplanstillverkarens onomatopoetiska bakgrund"


Strippigt hälsar
(mor) Faderer

torsdag 18 februari 2010

Politiker och annat löst folk!

Jag har förstått att Herr Utrikesminister Carl Bildt bloggar varje dag. Det gör inte jag. Om man bloggar varje dag så har man väl mycket att säga. Men politiker pratar mycket utan att egentligen säga något. Eller skriver utan att mena något.
"Det är självklart att vi med kraft och snabb respons ska bringa alla oklarheter i ljuset. Vi ser ett tydligt mönster som vi aldrig kan, på något sätt eller i den närmaste överskådliga framtiden acceptera. Därför har vi beslutat att alla beslut ska nogsamt belysas utan tidsspillan. När vi gjort det kommer vi att kunna vara stolta över vårt agerande i fråga om lokalt självbestämmande över papperskorgars placering i stads- och kommunkärnor."
För övrigt pågår en hejdundrande debatt i Sundsvall som i en av de lokala drakarna beskrivs som: "STRIDEN OM SUNDSVALLS SJUKHUS". Det man strider om är att man ska sparka 700 av sjukhusets anställda, mest undersköterskor eftersom de ändå inte gör något förutom att koka kaffe och skvallra om läkarna. Jag tycker att det är helt riktigt att dra ner på sjukvården. Den blåmärkta regeringen har ju genom att ta bort en del av sjukpenningen gjort sundsvallsborna så friska att det inte ska behövas en massa onödig sjukvård till fjaskiga länsbor.
Den som ska genomföra detta nödvändiga genidrag som innebär sparkandet av onödig personal är allas vår hjälte, den nyligen rekryterade sjukhusdirektören Sigbjörn Olofsson, (ynka 140 000 i månadslön) nyligen tillsatt av den nyligen avsatta landstingsfullmäktigeordförande Ewa Söderberg. Till sin hjälp rekryterade Sigbjörn en personalchef vid namn Ingmarie Bäcklin som bara ville ha 13000 kronor per dag för sitt värdefulla arbete. Emellertid hann hon bara jobba två dagar innan det visade sig att hon hade handlat några privata saker med sin tidigare arbetsgivares kreditkort. Nu var det ju bara några småsaker; någon taxiresa och kanske något klädesplagg för struntsumman 500 000 kronor. Det är väl inget att gnälla över, man måste väl få shoppa loss lite i Saint Tropez. Dessutom har hon bara under dessa två dagars anställning gjort ett så fantastiskt jobb att hon är mycket väl värd de 400 000 kronor som hon med rätta vill ha för sin insats.
Sen verkar det som om de odugliga cheferna på sjukhuset alls inte vet hur man genomför neddragningar av verksamheten. Så för att få det riktigt gjort har man hyrt in ett rekorderligt norskt konsultföretag som till den facila summan av 50 miljoner kronor konstaterat att 700 anställda vid sjukhuset i stort sett bara driver omkring på sjukhuset och med rätta ska sparkas ut. Nu är det dessutom så att det råder brist på sjukhuspersonal i Norge så det är väl bara bra att det avskedas folk i Sundsvall som kan få anställning vid något norskt hospital. Heder åt dessa kluriga gutter.
Nej jag förstår sannerligen inte varför man ska behöva strida om sånt här. Viktigare saker finns väl att diskutera, t.ex. varför trottoaren utanför vårt hus inte är skottad och varför barnvagnsutrustade småbarnföräldrar ska äga fritt tillträde till varuhus och restauranger va!!! Det finns väl inget spädbarn som är intresserat av att rullas omkring i ett varuhus. Nej parkera dem utanför där de kan ligga och skrika utan att behöva störa oss andra, och ska de med nödvändighet dras omkring inomhus så ska de, alltså föräldrarna, åtminstone betala inträde.
Den eggande högtiden påsken är snart här. Då ska min kära hustru och jag hitta på saker.

Landstingskt hälsar
(mor) Faderer
Visst liknar Sigbjörn Skrotnisse?

fredag 4 december 2009

Lite till!

Jag måste väl för Farao kunna få till ett inlägg innan jul. Det har ju hänt en del i världen som borde kunna kommenteras. Emellertid finner jag ingen anledning att göra detta. Fast det är klart, baconsnuvan är lite intressant. Jag har velat vaccinera mig ibland, men mest har jag velat. Ska jag drabbas av farsoten för att jag inte vill stöda de multinationella läkemedelsföretagen, eller ska jag stödja dem och drabbas av en massa biverkningar? Jag tror jag låter bli att bespruta mig. Livet måste vara lite spännande också.
Medan jag väntar på att bli smittad lyssnar jag gärna på John Mayall Bluesbreakers with Eric Clapton http://www.youtube.com/watch?v=xwGL5LDb4u8. Lite kul förresten att sista låten på första sidan (What'd I say) innehåller riffet i Beatles "Day Tripper" som kom året innan. Fast å andra sidan har Deep Purple snott riffet till sin låt "Lazy" (Machine head 1972) från "Steppin' out" på John Mayalls skiva (sid. 2 spår 5) så det jämnar nog ut sig. På Bluesbreakers hörs för övrigt Clapton för första gången spela på en Gibson Les Paul förstärkt genom en fuzzförstärkare av märket Marshall ( http://wapedia.mobi/en/Overdrive_(music) )

Läste förresten i dagens avisa att i samband med Herr President Obamas besök i Köpenhamn så svetsar man igen alla brunnslock för att ingen illvillig våldsverkare ska uppstiga ur kloakerna och hitta på något styggt. Nu är det ju så att Usamerika förvisso fått en del presidenter avdagatagna, och att man därför vill undvika ett nytt attentat. Men nu är det så att det i Danmark i runda slängar finns 715 000 överviktiga män. Varför inte då placera ut dessa män på de brunnslock man nu svetsar igen. Jag misstänker att många av dessa män är relativt orörliga i sin vardag varför de knappast kan anse jobbet betungande.
På tal om tungviktare så har vanvården av grisar fått mig att på julbordet enbart servera skinka som är KRAV-märkt. Man vill ju ta sitt ansvar och bara äta grisar som varit glada vid sitt frånfälle. Nej ut på barrikaderna och protestera mot svinaktiga grisuppfödare. Smisk på skinkan borde de ha!
Här kommer några fler paroller ni kan använda när ni ändå är ute och demonstrerar:
STOPPA KORVARNA
Veganer mot korvstoppande

BORT MED TOR
RT
Libero

NED MED ALT
Militanta sopraner

ALLA BORDE FÅ SPARKEN
Sparkstöttningens vänner

Julkuligt hälsar
(mor) Faderer











Glad stöttare

söndag 14 juni 2009

Fruktansvärt tråkigt detta!

Vi har just konstaterat att vår brödrost är för liten i det att den bara tar två skivor av det goda bröd vi plägar rosta åt frukost. Som det är nu tvingas vi vänta uppåt tre (3!) minuter innan brödet är rostat. Men de största problemen väntar nog runt hörnet. Snart kommer släkten på besök. I sig inga problem med det, bortsett från en viss trängsel. Nej det är ju det här med brödrosten.
Vi måste nog inför släktbesöket köpa en ny, större brödrost, rymmande åtminstone 4 skivor. Men det allra största problemet med det är var vi ska placera den andra brödrosten under tiden. Man skulle ju kunna flytta undan den exklusiva vinöppnaren, men den gör sig så bra i färg med äggkopparna från Dansk porcelaine. Ja jag vet då inte vad vi ska göra.
Inte nog med detta. Jag kan till min stora sorg konstatera att ABBA inte tar sitt ansvar. Och då menar jag inte popkapellet. Nej, detta gäller fisk-, skaldjurs, - etc-fabriken som inte på något sätt medverkar till att vår allas miljö är dräglig. Problemet här är att deras nya KRAV-märkta 190- grams Kalleskaviartub inte ryms i den därför avsedda upphängningsanordningen i kylskåpsdörren.
Tuben är åtminstone en hel centimeter för lång! Jag och min kära hustru tvingas därför LÄGGA kaviartuben ned i facket under. Resultatet blir att antingen tryffeloljan eller gåslevern måste slängas! Man kan ju inte ha vilken oordning som helst i kylskåpet. Nu är det ju så att soprummet är en bra bit (minst 50 meter) bort, varför vi tvingas ta bilen dit. Och det är ju inte alls miljövänligt. Nej, ta ert ansvar ABBA. Mindre tuber tack.
Tillåt mig att säga att jag dessutom tycker att namnet "Kalles kaviar" är lite slarvigt. "Karls kaviar" låter bättre. Tänk bara om vår stolte krigarkonung hetat "Kalle XII".

Östermalmskt hälsar
von (mor) Faderer






( måste slängas?)