torsdag 31 juli 2008

Ramsele vs. Giardini Naxos

I dagens stadskamp får Ramsele kämpa mot Gardini Naxos som ligger på Siciliens östkust med utsikt mot horisonten. De fem grenarna är:
  1. Hamnar
  2. Maffian
  3. Biluthyrning
  4. Kaffe granite
  5. Istid
När det gäller hamnar så vinner Ramsele utan minsta tvekan. Här bara hamnar man medan Giardini är ett turistställe som man högst medvetet väljer för en solsemester; här hamnar man bara inte. Första grenen till Ramsele.
Andra grenen blir betydligt jämnare. Maffian på Sicilien har nästan lite religiös prägel, ja som den eventuella figuren Jesus som alla vet att han finns men som få har sett. Frågan är om den överhuvudtaget finns. I Ramsele däremot härjar den berömda snöskotermaffian helt öppet, synligt såväl som hörligt. Dessutom är det ytterst få personer i denna maffia som ägnar sig åt utpressning, ekonomisk brottslighet eller annat tjyv- och rackarspel. Heder åt slik maffia. Rond två till Ramsele.
Rond tre är också jämn. I Ramsele har man ingen biluthyrningsfirma i det att orten är så liten att det inte behövs. I stället tar man sparken, cykeln eller rent av fötterna, medan de lata Italienarna icke drar sig för att åka bil, om det så bara är runt hörnet man ska. Ur folkhälsosynpunkt är Ramsele sålunda helt överlägset, dock icke i numerären biluthyrningsfirmor. Rond tre till Giardini.
Rond fyra är också jämn. I Giardini är det ett himla bry. Man ska leta upp ett café, man ska stå i kö bland alla svettiga tyska turister och sen ska det till espressomaskiner, krossad is och sugrör. I Ramsele däremot tar man bara en kopp kokkaffe och sätter sig på bron. På vintern tar det bara någon minut så har man, utan maskiner, en kopp nyfruset kaffe. Emellertid smakar graniten i Giardini något bättre. Ronden med tvekan till Italienarna.
Slutronden är även den väldigt jämn. I Ramsele är det dock tid för is enbart under vintern medan man i Giardini har is året om. Bland många exempel kan nämnas den tidigare avhandlade graniten i vilken isförekomsten är riklig, hela året!
Segraren är i denna jämna kamp Giardini som i nästa match får möta Rijad i Saudiarabien. I den matchen handlar det bland annat om olja, naturgas och värme. Det blir intressant ska ni tro.
För övrigt tycker jag att den globala uppvärmingen inte är mycket att komma med. Forskarna tallar om en temperaturhöjning på 3-5 grader. Fnyser gör jag. Här på terrassen där jag bor har temperaturen ökat med 50 grader bara sen i julas. Isen smälter säger man. Den har minskat med tjugo procent det senaste seklet. Häromdagen drack jag ett glas saft med is i. 100% smälte på tio minuter!!!
Snart är det höst. Då ska älgarna få sitt rättmätiga straff för att de inte ser sig för eller har reflexer när de ska korsa E-fyror och andra vägar, och genom detta hänsynslösa beteende ställer till förtret för biltrafikanter. Tjälknöl åt folket!
Kaffesuget hälsar
Faderer.

Ps. Bilden visar en älg i väntan på en bilist.

lördag 12 juli 2008

NORRKÖPING BACKAR!!!

Norrköping insåg ganska kvickt att man inte kunde konkurrera med Ramsele i något avseende varför man vänligt men bestämt avböjt deltagande i Stadskampen. Man framhöll dock att man utan tvekan skulle vinna kategorin "Mest illaluktande hiss" (den som går upp till McDonalds på Apelgatan). Striden kommer istället stå mellan Ramsele och Giardini Naxos på Sicilien.
Har just kommit hem efter 10 dagar i stugan med katt och hustru. Jag kan varmt rekommendera vägen via Bispgården, Hammarstrand, Hammerdal, Strömsund, Lövberga, Norråker och Harrsjöhöjden. Jag kan dock inte rekommendera pizzerian på Lövbergavägen 3 i Strömsund. De klarade inte av att komma ihåg att vi beställt en kebabtallrik. Dessutom hävdade de att kaffe inte ingick! AIDS-epidemier och svälten i Sudan bleknar i jämförelse. Däremot kan rekommenderas mjukglassen på korvmojen på Storgatan i Hammerdal. Lyckliga oss som inte bor i Sudan. Där skulle ju glassen smälta jättekvickt.
Att resa med katt i bil har sina sidor. Vet ni förresten vad som är mjukt, varmt, rosa och pälsklätt? Ett gosedjur kanske? Tja på sätt och vis. Men det rätta svaret är en, av katten, nyuppspydd skogsmus. Notera att katten upphävt gravitationen

Idag ska vi fira dotterns tjugonde födelsedag. Det blir en god buffé med pajer, rostbiff som smälter på tungan, och en stor jordgubbsbål. Hon (dottern, inte bålen) ska flytta till Göteborg trots att staden förlorade Stadskampen. Vad är det för fel på Ramsele och henne ( dottern, inte Stadskampen)?
Så var det det här med FRA-lagen. Det är väl inget att orda om. Kolla bara på http://www.tjuvlyssnat.se/. Snacka om avlyssning! För övrigt är det väl bara kul att vi svenskar börjar lyssna på vad andra länder har att säga i sådana viktiga frågor som terrorism och religiös fanatism. Dessutom har jag också en Storebror! Ha, fick ni så ni teg va!
Jag har köpt T-shirt i Dorotea där det står: "Jag har fikat på Görans konditori i Dorotea Lappland". Det var jättekul! Dessutom var vi på Husvagnsfabrikanten Polars husvagnsmuseum i Dorotea. Fantastiskt roligt! Äldsta dottern ska ha barn om några veckor. Det blir nog kul.

Morfaderligt stolt hälsar
Faderer

torsdag 10 juli 2008

Götet vs. Ramsele

Den spännande stadskampen går nu vidare. Ja för mig är den inte ett dugg spännande eftersom jag redan vet resultatet. I denna omgång möts Göteborg och Ramsele, och det som bedöms denna gång är följande:
  1. Tillgänglighet 1
  2. Tillgänglighet 2
  3. Intimitet
  4. Skotertäthet
  5. Gemytlighet
Göteborg ligger på Sveriges västkust och är en betydande hamn-, industri- och universitetsstad. Med nästan en halv miljon invånare är den till folkmängden Sveriges näst största stad. Vad gäller Göteborgs tidiga historia vet man idag mycket lite. För länge sedan visste man emellertid mycket mer om dåtida Göteborg. Redan på vikingatiden startades de fartygslinjer till Danmark och England som idag är så populära. I Göteborg bor mest Göteborgare. Dock icke överallt. I Bergsjön bor det väldigt få Göteborgare. Spårvagnarna körs oftast av personer som är vana vid långa resor eftersom det är så lätt att hitta vilse i Göteborg.

Ramsele är en ort i Norrland.

Rond 1.
Här gäller det tillgänglighet till själva orten. Till Göteborg (samt därifrån) leder mängder av leder, vägar, stigar, motorvägar, flyglinjer, båtlinjer och tåglinjer. Här finns alltså mängder av tillfällen att paralyseras av blotta numerären av tillfartssätt. Jämför med vilken Pizze- eller Kineseria som helst. Vid anblicken av de hundratals maträtterna på menyn blir man totalt oförmögen att fatta något som helst beslut. Oftast får man fråga eventuell medföljande: "Vad ska du ha?". Detta är samma situation som möter Göteborgsresenären i val av tillfartsväg. Till slut frågar man sin medresenär: "Ja, vad tycker du?". Ofta svarar då medresenären: "Ja jag skulle gärna vilja se Österrike".
Till Ramsele går två vägar: Länsväg 331 från Österforse och Backe, och länsväg 972 som egentligen är en återvändsgränd och slutar i Grismjölflon. Inte en chans till nån ambivalens. Är du på 331:an så kommer du till Ramsele. Snacka om tillgänglighet. Rond 1 till Ramsele.
Rond 2 går också till Ramsele. På en sträcka av 300 meter finner man OK-macken, Konsum, systemet, färgaffärn, Grill-Ettan, Folkes hus, SVAR, Kondis, Bank med bankomat, järnhandel, Tages sport, TV-service och en Pizzeria. Kyrkan ligger strax utanför de stipulerade 300 metrarna men räknas ändå med eftersom man når den på 200 meter med snöskoter. Detta, kära göteborgare och bergsjöbor, är tillgänglighet!
I rond 3 är båda orterna vinnare. Nordstan en lönehelg är nästan vulgärt intimt. Detsamma får sägas om OK-macken i Ramsele, som med sin lilla golvyta inbjuder till ofrivillig intimitet om det så bara är två kunder.
I rond 4 lämnar Göteborg walk-over!
I rond 5 lämnar Ramsele walk-over. Mest för att man inte riktigt visste vad ordet betydde.
GRATTIS Ramsele som i nästa match får möta Norrköping.

För övrigt hörde jag på radion om en man som våldtagit sin styvdotter fler än trehundra gånger, med början när flickan var åtta år. En notorisk rattfyllerist kan bli av med bilen. En bankrånare blir säkert av med rånarvapnet. En skattesmitande företagare blir av med sitt näringstillstånd. Den som tjuvlyssnar på techno blir av med hörseln.
Vad tycker ni våldtäktsmän ska bli av med?

Hämndskt hälsar
Faderer

Ps. Nyfiken på Ramsele? Kolla den här listan http://www.ramsele.com/aktuellt.php