lördag 29 november 2008

Drägel/ångest

I dag är det den internationella köpfria dagen. På utrikiska heter den "Buy nothing day", och infaller lägligt nog mitt i värsta julshoppingtider. Dessutom precis då lönen kommit. Om man nu vill minska konsumtionshysterin, eller åtminstone förutsättningarna för den så borde man istället införa en "Buy everything day". Om alla solidariskt ställer upp på det och tömmer våra sparkonton i en riktig shopping spree, så blir ju resten av året ett "Buy nothing year". Tänk vad detta skulle göra för svältande isberg och smältande isbjörnar typ.
Idag ska vi stödköpa kryckor (fnissar ohejdat åt ordvitsen).
Nej nu ska här köpas klappar så det glöder i plånboken. In på Åhléns, drägla, gå i självsvängning, lyft armarna, köp det som samlas i famnen, gå hem, titta fånigt på det inköpta, vänta på mellandagsrean, lämna tillbaka fyra par strumpbyxor (storlek monstruös), två äggvärmare av kashmir, tretton allergiframkallande fonduegrytor i nyssilver(fniss), två persiska musmattor á 1200:- pix, ett antal plånböcker av utrotningshotad pungdjävulsskinn (fnissar ånyo), ett dussin CD-skivor med Flamingokvintetten och Larz-Stefanz och slutligen tre strykbrädor (ej på CD).
Känner mig nöjd att ha stött indiska och andra barn. Hoppas de också firar "Buy nothing day".

Köpfestligt hälsar
(Mor) faderer.


Flamingokvintetten. En hörnstolpe i
svensk dansmusik.

måndag 24 november 2008

(m)er ordning och reda på invandrarna

Blev varse att den moderate brunskjo...f'låt Herr partisekreteraren Per Schlingman vill införa ett kontrakt som innebär att personer vilka komma från pepparkake...f'låt länder som inte tillhör den goa gemenskapen i EU, ska skriva under att de känner till svenska lagar och värderingar. Skulle man inte följa dessa regler så ska diverse bidrag dras in. Jag tycker att det är självklart att svartsk...f'låt invandrare lär sig vad svenskhet är. I Sverige har nämligen hela befolkningen samma värderingar. Det är väl ingen skillnad på Jimmy Åkessons, Hagamannens eller Fredrik Reinfeldts värderingar. Nej alla tycker och tänker vi lika i slott och koja. Men hur ska då kontraktet se ut. Ja det är ju inte officiellt ännu, men jag har lyckats komma över några av kontraktspunkterna:
  • Jag lovar att fira jul, påsk och andra kristna högtider, för så gör alla svenskar.
  • Jag lovar att lära mig att klä midsommarstång, sjunga små grodorna och dricka snaps.
  • Jag lovar att inte behandla min hustru sämre än en Knutbypastor.
  • Jag lovar att inte bosätta mig i Rosengård, för det gör inte svenskar.
  • Jag lovar att lyssna på melodikrysset, svensktoppen och ring så spelar vi.
Hedervärt av moderaterna att hålla svenskhetens fana högt, att värna och försvara de svenska
idealen, att slåss för ett enkulturellt land och att betala tv-licens.

Svenskt hälsar
(Mor)faderer



Typiskt svenskt hus.

lördag 22 november 2008

Hus & Hem eller privatlivets helgd?

Bloggare förefaller vara lätt exhibitionistiska. Jag ska nu ansluta mig till skaran och visa upp delar av mitt hem. Första bilden föreställer regummerade tjeckiska vinterdäck och den andra
en del av min skivsamling. Förklarande text finner du under respektive bild.



Däck


Skivor

Hemlikt hälsar
(Mor)faderer.

Wheelmust, önskelista å annat alkohol- och gnällfritt.

Blott en dag om året så, en julblogg man skriva få. I denna blogg har jag av ren julvälvilja släppt lös min K.
Jag tycker om julen. När man får hänga upp sina kulor i granen, och skinkan glimmar svettig i ugnen. Socialist som jag är gillar jag dessutom julens alla röda färger och doften av rödvinsglögg.
Och i år ska den goa gubben Herr Doobidooprogramledaren Lasse Kronér vara julvärd. Mysigt.
Jag och min K. hustru har gjort en liten önskelista på sånt som skulle vara roligt att få. Denna lista får gärna användas av andra som kanske behöver lite tips på julklappar till nära och kära. Förutom fred på jorden och att alla borde ha ett fadderbarn så känner vi oss glada för:
Till faderer: Vinylskivor, t.ex "Billion dollar babies" med Alice Cooper, "Blood on the tracks" med Bob Dylan, "Yesterday...and today", och "Meet The Beatles" med The Beatles. En raritet som också står på önskelistan är Beatles förstautgåva av "Please Please me"(den med guldetikett). Den kostar dock en del. Men det kanske finns någon riking som läser den här bloggen...man vet aldrig.
Böcker av Alexander McCall Smith: I muntra damers sällskap, Lycka och ett par blåa skor, Den gode make på Zebra Drive, och om Filosofiska söndagsklubben. Andra böcker är också välkomna.
Ett mycket stort antal stiftpennor (storlek 0,5). Mina elever börjar inneha ett lika stort antal som jag har haft.
Sedan får det vara nog med egna önskemål. Jag tycker nämligen om att bli överraskad.
Till moderer: Ok, jag får alltså den stora äran att besudla denna blogg med mina ord och mina simpla önskemål!!
Fina ljus, vilka som helst
fina servetter (alltid roligt)
allt som är flärd och pynt (som små parfymflaskor eller små ögonskuggor eller sånt)
Mattéustallrikar
prydnadskuddar från Indiska
huvudkuddar (vi får ju alltsomoftast nattgäster och det saknas kuddar, faktiskt)
nya pösselakan
ja, det blev ju en lång och diger lista, jag instämmer med faderer, överraskningar är också jättekul
förresten; jag har ju också en del skivönskemål
Amy Winehouse
Amanda Jensen
Amy Mac donald (eller hur hon stavar sitt namn, Gabrielle vet vem jag menar)
Så nu är jag klar!

Listigt hälsar
(Mor)f
aderer


Närsynt tomte i närkontakt med
flygarkollega!

Gnällgubbe? Jag?

Har av min kära hälft blivit nesligen anklagad för att ha en gnällblogg. Nej! Jag gnäller aldrig. Utom vid vissa tillfällen då jag känner kollegialitet med andra gnällspikar. Ta till exempel min käre bloggkollega Herr skojbloggaren Alex Schulman. Han gnäller aldrig heller. Däremot är han infantil, säger ett rykte som jag gillar.

Däremot KAN jag gnälla om jag vill. Dessutom är jag skicklig på det, rentav illa gnällig. Här ett antal exempel på insändare jag skickat in till Sundsvalls tidning:

"Gubbar med kepps kan inte köra bil dom borde lära sig att flytta sig när jag vill fram i stället för att hindra oss som kör med flyt."
En som vet.

"Jag har väntat i två år på en höftledsoperation medan poletikerna snor åt sig fria lunscher på
skattebetalarnas bekostnad."
Pensionär med 6000 i månaden.

"Varför sopar inte banker rent framför sin egen dörr? Varje morgon ligger det fullt med uttagskvitton på marken vid bankomaten vid Sundsvallsbanken!!!"
Håll Sverige rent.

Håll med om att jag är en riktig gnällekvilibrist.

Koleriskt hälsar
(Mor)faderer




söndag 9 november 2008

Lite av varje!

Jag tycker det var bra att Herr senator Obama Barack vann valet i USamerika. Han ser ju mycket trevligare ut än Herr senator John McCain. Sarah Palin ser ju också trevlig ut, men man kan ju inte döma hunden efter håren. I och för sig är McCain en krigshjälte som hjältemodigt hjälpte sina hjältekompisar i den hjältemodiga amerikanska krigsmaktens insatser i Vietnam. Antagligen skäms han lite för sina insatser, vilket han också borde, och försöker kompensera detta genom att ge sig in i det slagfält som kallas för politik. Där åkte han också på pumpen, troligtvis på grund av sitt utseende. Hej och hå...Land of Tv and home of the slaves.
Ett annat stolpskott i politiken är vår egen Herr utbildningsminister Jan Björklund. Denne fick sin utbildning i det militära, och har dessvärre tagit med sig den kunskapen till politiken. Ordning och reda, betyg i uppförande och ordning samt polishämtning av skolkare är bara några av hans, av militarismens grumlade, idéer. I och för sig kanske det inte är så dumt med ordning och reda. Häromdagen hörde jag talas om en lärare som blivit fälld i tingsrätten för att ha misshandlat en elev. Det tycker jag är lite småsint. Hur ska vi få eleverna att ta av sig keporna utan en och annan hutlärande smocka. Den läraren älskade dessutom eleven...den man älskar agar man.
Snart är det jul. Hur ska det gå nu när finanskrisen hänger som ett damoklessvärd över slott (i viss utsträckning) och koja. Ska vi verkligen inte kunna spendera 52 miljarder kronor på julklappar! Ska vi få fira en jul i armod, utan ål, utan lilla laxen och de förton olika sorternas sill. Är det meningen att barnen inte ska få ens en julresa till Thailand, en ny X-box, (den gamla är ju tolv månader gammal) en bostadrätt i Gamla stan eller aktier i pappas bolag på Bahamas. Nä fy bubblan vilken eländig jul det förväntas bli om inte marknadskrafterna hjälper oss att bli rika igen. Nej jag tror jag konverterar till islam och blir oljeschejk.

Finanskrisoroligt hälsar
Morfaderer

Sällsynt i bankdirektörsplånbok