tisdag 25 mars 2008

Fjask och genetik.


Efter påskhelg i Lappland: Hur många av det ytliga, luftpussande stureplansfjasket skulle klara en påskhelg i en gammal flottarkoja utan ström och rinnande vatten; sju mil från närmsta affär? Det vill säga vardagen för många norrlänningar...
För övrigt efter intensivt funderande kommit på att många mäns våldsamma utagerande naturligtvis beror på en kombination av genetiska och psykosociala faktorer. Att hävda att våld från mäns sida skulle bero på att det finns en "våldsgen" förefaller vara en dålig ursäkt för att få slåss.
Men också en dålig ursäkt från mödrar som inte ser sin egen roll i sina pojkars beteende. Men så var det lösningen. Om det nu är så att hormonet testosteron skulle vara en orsak till våldsamt beteende så är det bara att göra det obligatoriskt för pojkar att få en injektion eller ett depåpreparat av östrogen med jämna mellanrum. Häpp!
Sanningsenligt tecknar
Faderer

tisdag 11 mars 2008

Ogott om tid

Ska hämta en kamin i morgon. Den gamla som står i stugan i Lappland har fått soten, och hostar ur sig granrökspuffar lite nu och då. Efter en helg där så nickar de rökta böcklingarna igenkännande.
Men nu ska den gamla till kaminhimlen, och ska där blicka ner på en sprillans ny Stanford 80 plus.
Det där med 80 plus har inget med ålder att göra utan något annat, vad vet jag emellertid inte.
Men , konstaterade jag, rökröret passar inte. Rökröret är det rör i vilket röken passerar ut ur kaminen för vidare befordran till skorstenen, och därifrån till den gamla kaminen.
Den gamla kaminen hade ett hederligt rakt rökrör, medan Stanford kräver ett intrikat rör med böjar och svängar, som skogsbilvägen till Pissfisktjärn söder om Högda ungefär. Jag har nu tre dagar på mig att hitta någon Pettsontyp som som kan kröka, rör vill säga. Ogott om tid är det, kaminen på plats måste innan påsk (Yoda, ur "Imperiet hostar igen")
På tal om ingenting hälsar
Faderer

söndag 9 mars 2008

Slow Ahead

Kommer precis från träningen. Intressant att studera klientelet på gymmet utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv kan det vara för vissa. Själv tittar jag med lömsk blick genom ögonspringorna för att se om det finns någon som beter sig suspekt eller hastigt tittar bort när han möter min blick. Någon fähund har nämligen stulit mitt alldeles nya lås, det hängde intet ont anande i skåpsdörren medan undertecknade ägaren duschade. Glocalnet är inte lågt, detta var lågt.
Ilsken, med italienskt viftande armar, utgjöt jag mig för en stackars sjukgymnast som bara råkade gå förbi. Han flackade med blicken och hela hans lekamen sa något i stil med "Dddddet vvvvar inte jjjjag." Jag klappade honom på huvudet, gav honom en sockerbit och pekade på korgen... nej det gjorde jag inte men min sinnesstämning gjorde denna handling fullkomligt plausibel.
På tal om tjyvar och annat löst folk så var det då det här med att minska kriminaliteten med 90%.
Kaffepannan är lugn, så här ska ni höra:
De allra flesta brott begås av män. Varför? Varför är män mer våldsbenägna än vad kvinnor är?
Jag snävar in på våldsbrott och lämnar futtigheter som bedrägerier och stölder av lås därhän.
Det finns tre skolor i sammanhanget. Den första menar att svaret finns att söka i genetiken. Att män från födseln skulle vara utrustad med någon slags våldsgen, som sålunda bara finns hos män och något fåtal kvinnor. Denna skola brukar hänvisa till stenåldern, då männen skulle slåss för sitt revir, skydda kvinnor och barn samt fälla en och annan mammut. Männens våld på den tiden skulle alltså handla om någon slags Darwinistisk överlevnad av den starkaste och att dessa gener förts vidare till det manliga släktet genom seklerna.
Den andra skolan menar att det våld män ägnar sig åt är socialt betingad. Det vill säga att pojkar uppfostras till att lösa konflikter och få sina behov tillfredsställda genom våld. Se bara i sandlådan där de små pojkarna tillåts använda våld "för de är ju pojkar och om de inte får utlopp för sina naturliga våldsamhet så kommer de bli våldsverkare som stora. Jaha, så de som är socialt kompetenta redan som barn är de som i vuxen ålder misshandlar, våldtar och mördar!
Den tredje skolan hänvisar till en kombination av de tidigare.
Det otäckaste resonemanget är nog det som förs av den första skolan men samtidigt den enklaste att komma tillrätta med. För skulle det vara våldet vara genetiskt betingat så är det inget att göra förutom att se till att den manliga delen av befolkningen utrotas och att alla pojkfoster aborteras på ett tidigt stadium. Se där den allra enklaste lösningen som dock har vissa etiska betänkligheter så därför lämnar jag den därhän även om denna lösning är den enklaste förutsatt att man menar att man inte kan påverka evolutionen.
Nej min egen högst erfarenhetsmässiga lösning på en betydande del av problemet med de våldsamma pojkarna är. Se till att pojkarna får ta precis lika mycket ansvar som flickor förväntas ta, och se till att pojkarna får lika mycket kramar som flickorna får. Svårigheten är att vi alla är offer för vår uppfostran och endast kan bryta den onda cirkeln genom att för varandra synliggöra den stora skillnad som det finns i uppfostran av flickor och pojkar.
Olänkade hälsningar från
Fader Er








Bild 1. Våldsam pojke som vilar efter musmord

lördag 8 mars 2008

Dead slow ahead

Rubriken syftar på en sjöfartsterm som innebär att fartygsmaskinen kör med lägsta hastighet framåt. Så känns det med bloggandet; framåt det går. (Yoda 1979)
Läste att en av de mer populära bloggarna i vår stad tillhör bloggaren "Hanna Pee"! På norrländska betyder det "Hann hon pissa?" Läste hennes blogg, det var full ahead, vinare i kylen, kompisar och helgröj, depression och tvärtom. Ett liv så fyllt av spännande aktiviteter att frågan kvarstår: Hann hon pissa?
Spännande aktiviteter i min ålder är t.ex. att dasspapperet tagit slut, eller att se om det har växt ut ett nytt hårstrå i högra ögonbrynet; de där hårstråna som röjer vår genetiska gemenskap med grävlingen.
Spännande är också tanken på hur enkelt det vore att minska kriminaliteten i Sverige med 90%.
Det är bara att...attans nu kokar kaffepannan över(spännande det också) måste gå!
Ospecificerade hälsningar
Fader Er
Ps The Platters är bra. Lyssna på "Try 'n understand"
Ds

fredag 7 mars 2008

Fortsättning

Hmmm... En loggbok är ju en bok i vilken man nogsamt nedtecknar vad som timat under en viss tid. På fartyg skriver man t.ex. tillryggalagd distans och annat intressant; "20.00-00.00, kocken magsjuk, kaptenen full, latitud N 35 03 40, longitud O 37 16 12, väntar på bärgning från oljeberget."
Även i skolan används loggbok där eleven antas reflektera metakognitivt över sin dag, och vad som lärts. "Gympan var kul. NO tråkitt läste om mållekyler som är tråkiga. Maten var bra men äklig. MatteBarbro var tasskig med Petter för han hade nåt kladd i mateboken å sa att det va pyttagoras sats I morron ska vi på exekution till Svartbäcken å se vad grodor gör på vintern. På slöjden ska vi telga jag fick låna en kniv av Träkalle som var slö Hejdå"
Okej då! Så här såg min dag ut: Vaknar 07.16 pussar sambon som ska till jobbet och ta hand om...äh kan kvitta. 07.32; toa. 07.34; tidningen i sängen inget världskrig, läser nekrologerna; inget kul där heller. 08.02; kläder på (mysböxa å sladdertröja) 08.03; dammig müsli och vattnig yoghurt framför nyhetsmorgon (människor som pratar) huvaligen. 08.12; ställer müslipaketet i diskmaskinen, snubblar på katten, den odiskade tallriken i kylskåpet, snubblar på katten. 08.14; går på toa helt i onödan, borstar tänderna på 7 sekunder blankt (dom ska inte skämmas bort). 08.16; sätter mig vid skrivbordet, slår på hjärnan och läser 74 sidor om paradigmskiften inom humanekologi och global ekonomisk resursallokering (The meshing of the World's economy and the Earth's ecology; TaizoYakushiji et al, Oxford 1991)
08.46; upplyft av stringenta resonemang kring den globala miljökatastrofen går jag på lätta fjät ut med soporna istället för hunden, vilken tur att vi inte har nån. 08.46.30; konstaterar att våren kommit till EU:s nordliga utpost. Inga sverigedemokrater i närheten, puh, våren får uppehållstillstånd. 08.49; rapar dammig müsli och vattnig yoghurt, slår på datorn. En del slår på hustrun, men jag slår på datorn så att den jäveln ska starta. 08.50-08.56; väntar på att blixten (datorn) ska starta, och det mullrar, pyser och väser, går på muggen. 09.12-10.30; hårt arbete vid datorn (flygsimulator, Aftonbladet och Tradera). 10.44; åker till GF-produkter och tittar på kamin till kojan, källarlokal, Pettson möter i dörren, miljoners grejor, mojänger, pryttlar, mackapärer och längst in en kamin. Kärlek vid första ögonkastet, hat vid första prisuppgiften. Hemma vid 11.27 ungefär. 11.30; lagar den trasiga ugnsluckan och maten. Bruna bönor och fläsk,11.52; går fort till muggen. 12.00; förmiddagen slut. Tappar minnet vid pass 12.01. Återfinner det runt 21.03. Webbloggar till 21.30. Släpar mig till sängen och läser Gerda Antti. Somnade slutligen lugnt 21.59. Vaknade i morse och så började det igen.....
Katten hälsar!
Fader Er.

torsdag 6 mars 2008

Inledning

Sådärja. Så har man då hamnat i bloggträsket; eller hamnat och hamnat. Jag har väl varit lite nyfiken på varför bloggande är så kul. Det kanske inte är det, det kanske bara är terapi för exhibitionister.
Eller ett slags forum i vilket man i dagboksform gör upp med sina demoner eller sambor. Eller rent av... något annat. Direkt otäckt blir det då man generaliserar, vilket alla bloggare gör.
Själv skulle jag aldrig ge mig på att häckla hjärndöda nazister, självgoda stureplansprofiler, korrumperade politiker, folk som parkerar på trottoaren(sina bilar alltså), illasinnade pensionärer som tränger sig före i konsumkön, sura postkassörskor (när det fanns en riktig post) eller giriga direktörer.
Icke heller skulle jag nedvärdera nedvärderande bloggförfattare, militanta köttätare (som välter grönsaksstånd), militanta veganer som välter köttätare, pretentiösa och snobbiga vinkännare som inte fattar att Château la Reyne är överlägset Penfolds Yattarna som med sin eftersmak av rostade ekfat är ett bättre alternativ till Anchochili- och honungsglaserad kaninsadel än Château la Reyne som med sin smak av bittra örter passar bättre till oxfilé med vitlöksmarinerad tryffel.
Ej heller skulle jag ge mig på omdömeslösa bodybuilders som med sina kamphundar terroriserar tidigare nämnda pensionärer. Det vore också förmätet att tillskriva stadsplanerare någon illvilja när de skamlöst, och efter tagande av mutor från Clas Ohlson, bygger skruv- och spikparadis i de sista lummiga parkerna, vilka för övrigt ändå är fulla av hundbajs, skrikande ungar och fågelsjuka fåglar.
Nej, i hjärtat är jag en mild och alltigenom överseende humanist som hyllar det mångfacetterade och välkomnande folkhem som kolonialskt utnyttjas av lycksökande invandrare som i samtliga fall startar jihadder och vill ut ur EU, eller om det nu var miljöpartister?
Och vem kan i sitt innersta känna agg mot trevliga jägare som på sina fina snöskotrar jagar äckliga vargar, ondsinta björnar samt folkilskna och glupska SCA-hatande älgar.
Sålunda skallar mitt stridsrop: Ner med gnällspikarna!
Glatt och utan kompromiss tecknar
Fader Er