tisdag 13 april 2010

Påsk som sagt!

Så var då ytterligare en påsk avklarad. Tyckte den var ganska kort i år, ja förutom långfredagen, denna dag då alla ska sitta på en träpall och försöka känna hur det kändes när snickarpöjken också fick träsmak. Jag tycker att man snarare borde känna hur det kändes för rövarna. Undrar förresten hur dom fick upp dom på krysset.
Vi har inte målat några ägg den här påsken. Det måste man vara hårdkokt för att klara.
Däremot har det druckits spr-t. Vi norrlänningar gör inte som kokarna eller stekfläsket eller vad dom nu kallar sig på Stureplan. Dom beställer in en hink med is, och i den kan man skymta nån liten 75:a vodka eller nåt. Hälla i sig på det sättet! Fjolligt!
Nej vi har väl lite finess här i Pysträsk. Här har du ett klassiskt recept på drinken "Pajala Sunrise". Den är inte så svår å göra men kräver såinnihällvete långan förberedelse.
För 4 personer (kan va vem som helst utom länsman)
1 tomfat rymmande minst 195 liter (gärna det där som det står BT Kemi på bakom traktorskjule)
150 liter bäckvatten(ta ovanströms skithuset).
40 kilo socker
1 nypa extra prima jäst
4 kilo jäst av det där gamla som Ingelsson på Kopra i Knortmon säljer till bra pris.
Blanna hela skiten
Lägg på några bräder så hundfan inte slickar i sig
Vänta en stund
Gå hem.
Efter tre veckor äre klart.
Ta unnan bräderna
Provsmaka (det smakar faan men man blir bra drängfull)
Ropa på grannarna.
Provsmaka (nu smakar det bätter)
Skjussa hem grannarna mä skottkärra
Pissa å gå å lägg däg
Dan etter går du och titta te mäsk'n.
Är den fortfarande där så ropar du på grannarna.
Borra hål där nere på tomfatet. Borren ligger på hyllan till höger i skithuse.
Sätt fort som fan dit trädgårsslangen. Har du ingen slang så ska du fan inte borra.
Stoppa anneränna av slangen i kokar'n
Kommer länsman dit ska du inte bju för mycke av mäsk'n för då börjar han ljug dom där förbannade fiskehistorierna igen (inte fan vägde öringa 27 jävla kilo, det va min som gjorde det)
Slå på kokar'n.
Vänta en stund (unner tiden kan du gå å pissa för sen har du inte tid te de)
Gå tillbaka
Börjar det inte droppa så drack ni såinnihällvete igår så mäsken ä slut
Börjar de rinna så se för fan till å sätta en hink unner röre
När hinken är full sätter du dit en till. Blir den inte full så e de väl faan
Provsmaka
Släng några grillkol i hinken men akta så de inte skvittrar över
låt dra ett bra tag. Etter nån minut tar du upp kolen
Lägg tebaks kolen där du tog dom för nån jävla orning få de väl va på ett party
Smaka av (inte dumt)
Smaka inte av (dumt)
Ta på dig pannlampan för nu skymmer de raskt.
Ta ett rejält dricksglas (det behöver inte vara diskat nyligt)
Fyll det med hemkokt, fast inte ända upp. Tre deci blir bra. Nån måtta får de va
Dekorera med en korvskiva på kanten och lägg i ett lingon.
Var försiktig så att drinken inte tar smak av lingonet. Färdigt!
Serveras med kolbullar eller palt.
Om du har råkat bju in såna där vettarianer så kan du skita i korven å palten å kolbullarna.
Drick den kall eller inte. Jag skiter i vilket

Har du nå eget recept på hemkokt som du tyck ä bra så kan du skicka de te mäg.
Nu har vi skaffa tocken där data. Om du skriver nå på din data å skickar de till mäg så hinner jag inte ens gå å pissa innan en ser vad du har skreve.
Har du nu gjort däg för me å skriva så kan du skicka det till mäg
Så här ser adress'n ut:

www.farbrorfinkel@deblindasföreningipysträsk.nu

Fick förxten nån adress här i jons. De va te nån sida på internät. De va hembränt där också men jag ser ju inte så bra.
http://www.angelfire.com/ak2/kapitalistsvin/hembrent.html
Var fan ä vitkäppen?
Hälsa me däg

Ps Vi skicka receptet te Kungen mä men dom bränner ju i ett så litet jävla skjul att det knappt blir nåt



Nån jävel me kamra fotograferade när jag köpte jästen

lördag 6 mars 2010

Om just inget


Det är 10 grader kallt, mycket snö är det, solen lyser, snön smälter, klockan är 11.43, portersteken puttrar, spelar "An exiting Collection Of 28 Original Golden Smash Hits On EMI-Records" på skivspelaren av märket Fisher. 1,5 grams nåltryck, har varit och handlat, köpt den där nya Fond "Du Chef". Det kan man ropa när man vill åkalla sin chef: Du Chef!, man kan också lite förvånat säga "Du? Chef? Eller:
-Har du några aktier?
-Nej men en fond, Du chef heter den.
-Åh fan!
-Finns på Konsum. Kostar 102 kronor litern!
-???

Såg en seriestrip häromdan. Kul! Länken nedan kan tilltala någon Star Wars-fantast.


http://digitalcomics.nu/pictures/carpe_diem.gi


I rutan står det "Flygplanstillverkarens onomatopoetiska bakgrund"


Strippigt hälsar
(mor) Faderer

torsdag 18 februari 2010

Politiker och annat löst folk!

Jag har förstått att Herr Utrikesminister Carl Bildt bloggar varje dag. Det gör inte jag. Om man bloggar varje dag så har man väl mycket att säga. Men politiker pratar mycket utan att egentligen säga något. Eller skriver utan att mena något.
"Det är självklart att vi med kraft och snabb respons ska bringa alla oklarheter i ljuset. Vi ser ett tydligt mönster som vi aldrig kan, på något sätt eller i den närmaste överskådliga framtiden acceptera. Därför har vi beslutat att alla beslut ska nogsamt belysas utan tidsspillan. När vi gjort det kommer vi att kunna vara stolta över vårt agerande i fråga om lokalt självbestämmande över papperskorgars placering i stads- och kommunkärnor."
För övrigt pågår en hejdundrande debatt i Sundsvall som i en av de lokala drakarna beskrivs som: "STRIDEN OM SUNDSVALLS SJUKHUS". Det man strider om är att man ska sparka 700 av sjukhusets anställda, mest undersköterskor eftersom de ändå inte gör något förutom att koka kaffe och skvallra om läkarna. Jag tycker att det är helt riktigt att dra ner på sjukvården. Den blåmärkta regeringen har ju genom att ta bort en del av sjukpenningen gjort sundsvallsborna så friska att det inte ska behövas en massa onödig sjukvård till fjaskiga länsbor.
Den som ska genomföra detta nödvändiga genidrag som innebär sparkandet av onödig personal är allas vår hjälte, den nyligen rekryterade sjukhusdirektören Sigbjörn Olofsson, (ynka 140 000 i månadslön) nyligen tillsatt av den nyligen avsatta landstingsfullmäktigeordförande Ewa Söderberg. Till sin hjälp rekryterade Sigbjörn en personalchef vid namn Ingmarie Bäcklin som bara ville ha 13000 kronor per dag för sitt värdefulla arbete. Emellertid hann hon bara jobba två dagar innan det visade sig att hon hade handlat några privata saker med sin tidigare arbetsgivares kreditkort. Nu var det ju bara några småsaker; någon taxiresa och kanske något klädesplagg för struntsumman 500 000 kronor. Det är väl inget att gnälla över, man måste väl få shoppa loss lite i Saint Tropez. Dessutom har hon bara under dessa två dagars anställning gjort ett så fantastiskt jobb att hon är mycket väl värd de 400 000 kronor som hon med rätta vill ha för sin insats.
Sen verkar det som om de odugliga cheferna på sjukhuset alls inte vet hur man genomför neddragningar av verksamheten. Så för att få det riktigt gjort har man hyrt in ett rekorderligt norskt konsultföretag som till den facila summan av 50 miljoner kronor konstaterat att 700 anställda vid sjukhuset i stort sett bara driver omkring på sjukhuset och med rätta ska sparkas ut. Nu är det dessutom så att det råder brist på sjukhuspersonal i Norge så det är väl bara bra att det avskedas folk i Sundsvall som kan få anställning vid något norskt hospital. Heder åt dessa kluriga gutter.
Nej jag förstår sannerligen inte varför man ska behöva strida om sånt här. Viktigare saker finns väl att diskutera, t.ex. varför trottoaren utanför vårt hus inte är skottad och varför barnvagnsutrustade småbarnföräldrar ska äga fritt tillträde till varuhus och restauranger va!!! Det finns väl inget spädbarn som är intresserat av att rullas omkring i ett varuhus. Nej parkera dem utanför där de kan ligga och skrika utan att behöva störa oss andra, och ska de med nödvändighet dras omkring inomhus så ska de, alltså föräldrarna, åtminstone betala inträde.
Den eggande högtiden påsken är snart här. Då ska min kära hustru och jag hitta på saker.

Landstingskt hälsar
(mor) Faderer
Visst liknar Sigbjörn Skrotnisse?