torsdag 22 januari 2009

Puh! Jag vet inte allt!

Jul, nyår, trettonhelg och förkylningen är över. Skönt att börja jobba igen. Fick en blomfluga i näsan när jag satt vid ett viktigt Miniclipspel häromdagen. Jag fnös åt fräckheten, och med fnysningen for han nog ut igen. Två tankar slog mig, den första var: siktade han på näsan? och det andra var: om han nu siktade på att komma in i en näsborre, vad skulle han då göra därinne? Bygga bo? Bara kolla runt lite? Söka skydd ifrån dammsugaren? Jag skulle vilja bli blomfluga för ett tag bara för att ta reda på hur de tänker.
Granen for ut ungefär samtidigt som blomflugan, dock icke ur näsborren, utan ur bostaden. Vi böjde oss i vördnad och tacksamhet över den glädje denna gran skänkt oss till ett pris av tio kronor per dag (den kostade 250 bagis, och stod där så ståtlig i dryga tre veckor). Läs gärna "Granen" av H.C. Andersen. Blev även rörd när Herr presidenten Obama stakade sig vid förestavandet av den presidentska eden. Mänskligt, men iofs så är han människa. Lustigt det där hur utseendet tolkas som insidans egenskaper. Obama ser trevlig ut, alltså är han trevlig. Nåja, han kan visa sig vara en riktig lymmel som torterar och bombar på araber. Vad vet jag?
På tal om vet; det kallas för oviktigt vetande när man vet sånt där som att Gobiöknen är en stenöken, och att Charles Darwin hade studerat till präst. Men vad är då motsatsen? Viktigt ovetande? Javisst! Det är sådana saker som är viktigt att inte känna till. Typ såna där saker som man liksom inte vill veta för att det kan bli obehagligt t.ex. har kungen haft en finne i b-ken, och har han klämt den? Alltså den där kunskapen som frammanar en otäck bild för ögonen. Skit samma. Nu kryper jag till kojs utan att vilja veta hur många kvalster som redan ligger där.

Sömnigt hälsar
(mor) Faderer
Två granstudier av granstadier.