torsdag 18 februari 2010

Politiker och annat löst folk!

Jag har förstått att Herr Utrikesminister Carl Bildt bloggar varje dag. Det gör inte jag. Om man bloggar varje dag så har man väl mycket att säga. Men politiker pratar mycket utan att egentligen säga något. Eller skriver utan att mena något.
"Det är självklart att vi med kraft och snabb respons ska bringa alla oklarheter i ljuset. Vi ser ett tydligt mönster som vi aldrig kan, på något sätt eller i den närmaste överskådliga framtiden acceptera. Därför har vi beslutat att alla beslut ska nogsamt belysas utan tidsspillan. När vi gjort det kommer vi att kunna vara stolta över vårt agerande i fråga om lokalt självbestämmande över papperskorgars placering i stads- och kommunkärnor."
För övrigt pågår en hejdundrande debatt i Sundsvall som i en av de lokala drakarna beskrivs som: "STRIDEN OM SUNDSVALLS SJUKHUS". Det man strider om är att man ska sparka 700 av sjukhusets anställda, mest undersköterskor eftersom de ändå inte gör något förutom att koka kaffe och skvallra om läkarna. Jag tycker att det är helt riktigt att dra ner på sjukvården. Den blåmärkta regeringen har ju genom att ta bort en del av sjukpenningen gjort sundsvallsborna så friska att det inte ska behövas en massa onödig sjukvård till fjaskiga länsbor.
Den som ska genomföra detta nödvändiga genidrag som innebär sparkandet av onödig personal är allas vår hjälte, den nyligen rekryterade sjukhusdirektören Sigbjörn Olofsson, (ynka 140 000 i månadslön) nyligen tillsatt av den nyligen avsatta landstingsfullmäktigeordförande Ewa Söderberg. Till sin hjälp rekryterade Sigbjörn en personalchef vid namn Ingmarie Bäcklin som bara ville ha 13000 kronor per dag för sitt värdefulla arbete. Emellertid hann hon bara jobba två dagar innan det visade sig att hon hade handlat några privata saker med sin tidigare arbetsgivares kreditkort. Nu var det ju bara några småsaker; någon taxiresa och kanske något klädesplagg för struntsumman 500 000 kronor. Det är väl inget att gnälla över, man måste väl få shoppa loss lite i Saint Tropez. Dessutom har hon bara under dessa två dagars anställning gjort ett så fantastiskt jobb att hon är mycket väl värd de 400 000 kronor som hon med rätta vill ha för sin insats.
Sen verkar det som om de odugliga cheferna på sjukhuset alls inte vet hur man genomför neddragningar av verksamheten. Så för att få det riktigt gjort har man hyrt in ett rekorderligt norskt konsultföretag som till den facila summan av 50 miljoner kronor konstaterat att 700 anställda vid sjukhuset i stort sett bara driver omkring på sjukhuset och med rätta ska sparkas ut. Nu är det dessutom så att det råder brist på sjukhuspersonal i Norge så det är väl bara bra att det avskedas folk i Sundsvall som kan få anställning vid något norskt hospital. Heder åt dessa kluriga gutter.
Nej jag förstår sannerligen inte varför man ska behöva strida om sånt här. Viktigare saker finns väl att diskutera, t.ex. varför trottoaren utanför vårt hus inte är skottad och varför barnvagnsutrustade småbarnföräldrar ska äga fritt tillträde till varuhus och restauranger va!!! Det finns väl inget spädbarn som är intresserat av att rullas omkring i ett varuhus. Nej parkera dem utanför där de kan ligga och skrika utan att behöva störa oss andra, och ska de med nödvändighet dras omkring inomhus så ska de, alltså föräldrarna, åtminstone betala inträde.
Den eggande högtiden påsken är snart här. Då ska min kära hustru och jag hitta på saker.

Landstingskt hälsar
(mor) Faderer
Visst liknar Sigbjörn Skrotnisse?

Inga kommentarer: