lördag 9 april 2011

Hej åhå!

Det har inte hänt mycket sen senast. Lite krig, demokrati i Nordafrika. I Libyen emellertid, vilket för övrigt tidigare bestod de tre provinserna Cyrenaika, Tripolitanien och Fezzan och som sedan 1977 styrts av Överste Muammar Abu Minyar al-Qadhdhafi, eller som vi brukar skriva: معمر القذافي, vars namn, uttalat [qað:'a:fi] för övrigt, inte bara i Sverige utan även i utlandet ställer till problem, icke blott stavningsmässiga men dessutom uttalsmässiga då namnets kombination av de fyra konsonanterna "dhdh" i hans efternamn, som tillika innehåller sex konsonanter och endast tre vokaler, borträknat namnartikeln "al", vilket i sig är detsamma som "Bergström" (Erik Bergström i Fränsta har aldrig varit i Libyen och stammar inte heller därifrån varför artikeln "al" inte bör eller ska användas) för språkfamiljer utanför den arabiska, har demokratiseringprocessen gått i, som man understundom säger, dock inte bland nutida (2011) ungdomar vars språkbruk skiljer sig på många punkter, icke uttalsmässiga fastmer (även detta ord plägar dissas av hooden) i form av anglicismer, stå.
Ovanstående brukar Bergström sammanfatta: "Han karaffen ä ju skogstokig."

Vi har möblerat om; tidigare placering av soffan vänd mot fönsterna tyckte vi inte stämde med vitrinskåpets eftersom vi har flyttat det på grund av att vi satt upp två tavlor vid fönsterväggen. När vi vände soffan var vi tvungna att flytta tv-bänken mot dörren mot hallen. Det blev så j-vla fult att vi flyttade tv:n till arbetsrummet. Nu är det bra förutom att det är nåt fel på datorn. När vi slår på högtalarna piper det så in i bomben i dem. Jag har provat att byta högtalare men det hjälper inte.

Milko har ändrat på mjölkpaketen så att det är skruvkork istället för: "Bryt upp, vik tillbaka, skjut fram." Denna förändring orsakade en våg av indignation från förstockade mjölkpaketsöppnare. Samtidigt slaktades hundratals människor i Libyen (se ovan). Men man ska väl inte missunna mjölkdrickarna deras problem.

Nu blir det frukost. Yoghurt, ägg, mackor med ost och kaviar. Prova förresten osten "Storsjö" från Jämtland. Kalasgod!

Frukosthungrigt hälsar
Faderer

Inga kommentarer: