- Hamnar
- Maffian
- Biluthyrning
- Kaffe granite
- Istid
Andra grenen blir betydligt jämnare. Maffian på Sicilien har nästan lite religiös prägel, ja som den eventuella figuren Jesus som alla vet att han finns men som få har sett. Frågan är om den överhuvudtaget finns. I Ramsele däremot härjar den berömda snöskotermaffian helt öppet, synligt såväl som hörligt. Dessutom är det ytterst få personer i denna maffia som ägnar sig åt utpressning, ekonomisk brottslighet eller annat tjyv- och rackarspel. Heder åt slik maffia. Rond två till Ramsele.
Rond tre är också jämn. I Ramsele har man ingen biluthyrningsfirma i det att orten är så liten att det inte behövs. I stället tar man sparken, cykeln eller rent av fötterna, medan de lata Italienarna icke drar sig för att åka bil, om det så bara är runt hörnet man ska. Ur folkhälsosynpunkt är Ramsele sålunda helt överlägset, dock icke i numerären biluthyrningsfirmor. Rond tre till Giardini.
Rond fyra är också jämn. I Giardini är det ett himla bry. Man ska leta upp ett café, man ska stå i kö bland alla svettiga tyska turister och sen ska det till espressomaskiner, krossad is och sugrör. I Ramsele däremot tar man bara en kopp kokkaffe och sätter sig på bron. På vintern tar det bara någon minut så har man, utan maskiner, en kopp nyfruset kaffe. Emellertid smakar graniten i Giardini något bättre. Ronden med tvekan till Italienarna.
Slutronden är även den väldigt jämn. I Ramsele är det dock tid för is enbart under vintern medan man i Giardini har is året om. Bland många exempel kan nämnas den tidigare avhandlade graniten i vilken isförekomsten är riklig, hela året!
Segraren är i denna jämna kamp Giardini som i nästa match får möta Rijad i Saudiarabien. I den matchen handlar det bland annat om olja, naturgas och värme. Det blir intressant ska ni tro.
För övrigt tycker jag att den globala uppvärmingen inte är mycket att komma med. Forskarna tallar om en temperaturhöjning på 3-5 grader. Fnyser gör jag. Här på terrassen där jag bor har temperaturen ökat med 50 grader bara sen i julas. Isen smälter säger man. Den har minskat med tjugo procent det senaste seklet. Häromdagen drack jag ett glas saft med is i. 100% smälte på tio minuter!!!
Snart är det höst. Då ska älgarna få sitt rättmätiga straff för att de inte ser sig för eller har reflexer när de ska korsa E-fyror och andra vägar, och genom detta hänsynslösa beteende ställer till förtret för biltrafikanter. Tjälknöl åt folket!
Kaffesuget hälsar
Faderer.
Ps. Bilden visar en älg i väntan på en bilist.

1 kommentar:
Oj, jag trodde ramsele skulle vinna...men, om nästa ställe var någonstans i saudiarabien måste jag fråga, har du varit där? Iof så är du ju ganska berest...
Skicka en kommentar