Emellertid är man i Saudiarabien fullt upptagna med halshuggningar, könsstympning, kvinnoförnedring, homofobi, islamisk fundamentalism, polisövergrepp, statlig censur av alla konstnärliga uttrycksmedel, polygami och OS-deltagande, och har därför inte tid att medverka.
Herr Kung Abdullah låter emellertid hälsa att: "Det är väl ingen vits att tävla mot de otrogna för vi är ju bäst ändå. Fast pizzorna i Italien är inte så dumma."

"Så här många har vi avrättat idag."En nöjd Herr Kung Abdullah på besök på ett lekis.
Giardini Naxos får istället kämpa mot en nordlig gigant: Narvik. I likhet med Saudiarabien är även Norge ett oljeland. En liten skillnad länderna emellan är dock att man i Norge undandrar sig det resoluta ingripandet mot misshagliga element i samhället.
Grenarna i dagens kamp är följande:
- Fredrik Reinfeldt
- Jokkmoks-Jocke
- Pettson och Findus
- Saltkråkan
- Schlager
Kampen avgörs alltså i sista grenen. Både Norge och Italien har vunnit eurovisionsschlagerfestivalstävlingen två gånger. Italien vann 1964 med den gamla dängan "Non ho l'etá" (peddovarning på den!) och 1990 med EU-reklamen "Insieme 1992". Dessa båda låtar har inte lämnat några som helst av- eller intryck i musikhistorien.
Nej bort med dessa finnar i musikens bak och släpp fram de norska giganterna. Tänk bara 1995...aaah, ljuva sällhet. Vem minns inte den oerhört finstämda låten "Nocturne" där den irländska fiolspelerskan Fionnuala Sherry skapade musikhistoria med sin fela. Och tänk, bara tio år tidigare hade några andra nyskapande framkantsartister slagit världen med häpnad med sin fantastiskt orkestrerade megahit "La det swinge" med vilken den storslagna duon "Bobbysocks" frälste världen.
För den insiktsfulle musikkonnässören har Italien inte något att komma med i schlagersammanhang, och inte för mig heller.
Narvik vinner! I nästa omgång står Gdynia för motståndet. Det ni! Hoppas ingen dopat sig...
Odopat hälsar
Faderer

2 kommentarer:
mycket rolig läsning och sanningsenligt innehåll måste jag säga! det här är den näst bästa bloggen jag läst! trots att jag hatar bloggar.
La det swinge är otäck.
Men en stadskamp mellan Kalmar och Sthlm går inte att utveckla. Det kokas ner i dessa enkla men ack så konkreta punkter. Tyvärr.
Skicka en kommentar