torsdag 10 juli 2008

Götet vs. Ramsele

Den spännande stadskampen går nu vidare. Ja för mig är den inte ett dugg spännande eftersom jag redan vet resultatet. I denna omgång möts Göteborg och Ramsele, och det som bedöms denna gång är följande:
  1. Tillgänglighet 1
  2. Tillgänglighet 2
  3. Intimitet
  4. Skotertäthet
  5. Gemytlighet
Göteborg ligger på Sveriges västkust och är en betydande hamn-, industri- och universitetsstad. Med nästan en halv miljon invånare är den till folkmängden Sveriges näst största stad. Vad gäller Göteborgs tidiga historia vet man idag mycket lite. För länge sedan visste man emellertid mycket mer om dåtida Göteborg. Redan på vikingatiden startades de fartygslinjer till Danmark och England som idag är så populära. I Göteborg bor mest Göteborgare. Dock icke överallt. I Bergsjön bor det väldigt få Göteborgare. Spårvagnarna körs oftast av personer som är vana vid långa resor eftersom det är så lätt att hitta vilse i Göteborg.

Ramsele är en ort i Norrland.

Rond 1.
Här gäller det tillgänglighet till själva orten. Till Göteborg (samt därifrån) leder mängder av leder, vägar, stigar, motorvägar, flyglinjer, båtlinjer och tåglinjer. Här finns alltså mängder av tillfällen att paralyseras av blotta numerären av tillfartssätt. Jämför med vilken Pizze- eller Kineseria som helst. Vid anblicken av de hundratals maträtterna på menyn blir man totalt oförmögen att fatta något som helst beslut. Oftast får man fråga eventuell medföljande: "Vad ska du ha?". Detta är samma situation som möter Göteborgsresenären i val av tillfartsväg. Till slut frågar man sin medresenär: "Ja, vad tycker du?". Ofta svarar då medresenären: "Ja jag skulle gärna vilja se Österrike".
Till Ramsele går två vägar: Länsväg 331 från Österforse och Backe, och länsväg 972 som egentligen är en återvändsgränd och slutar i Grismjölflon. Inte en chans till nån ambivalens. Är du på 331:an så kommer du till Ramsele. Snacka om tillgänglighet. Rond 1 till Ramsele.
Rond 2 går också till Ramsele. På en sträcka av 300 meter finner man OK-macken, Konsum, systemet, färgaffärn, Grill-Ettan, Folkes hus, SVAR, Kondis, Bank med bankomat, järnhandel, Tages sport, TV-service och en Pizzeria. Kyrkan ligger strax utanför de stipulerade 300 metrarna men räknas ändå med eftersom man når den på 200 meter med snöskoter. Detta, kära göteborgare och bergsjöbor, är tillgänglighet!
I rond 3 är båda orterna vinnare. Nordstan en lönehelg är nästan vulgärt intimt. Detsamma får sägas om OK-macken i Ramsele, som med sin lilla golvyta inbjuder till ofrivillig intimitet om det så bara är två kunder.
I rond 4 lämnar Göteborg walk-over!
I rond 5 lämnar Ramsele walk-over. Mest för att man inte riktigt visste vad ordet betydde.
GRATTIS Ramsele som i nästa match får möta Norrköping.

För övrigt hörde jag på radion om en man som våldtagit sin styvdotter fler än trehundra gånger, med början när flickan var åtta år. En notorisk rattfyllerist kan bli av med bilen. En bankrånare blir säkert av med rånarvapnet. En skattesmitande företagare blir av med sitt näringstillstånd. Den som tjuvlyssnar på techno blir av med hörseln.
Vad tycker ni våldtäktsmän ska bli av med?

Hämndskt hälsar
Faderer

Ps. Nyfiken på Ramsele? Kolla den här listan http://www.ramsele.com/aktuellt.php

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lite orättvist tycker jag det var att ha "skotertäthet" som gren i stadskampen. Heja Göteborg!

Anonym sa...

Sundsvall då?!?!