Ilsken, med italienskt viftande armar, utgjöt jag mig för en stackars sjukgymnast som bara råkade gå förbi. Han flackade med blicken och hela hans lekamen sa något i stil med "Dddddet vvvvar inte jjjjag." Jag klappade honom på huvudet, gav honom en sockerbit och pekade på korgen... nej det gjorde jag inte men min sinnesstämning gjorde denna handling fullkomligt plausibel.
På tal om tjyvar och annat löst folk så var det då det här med att minska kriminaliteten med 90%.
Kaffepannan är lugn, så här ska ni höra:
De allra flesta brott begås av män. Varför? Varför är män mer våldsbenägna än vad kvinnor är?
Jag snävar in på våldsbrott och lämnar futtigheter som bedrägerier och stölder av lås därhän.
Det finns tre skolor i sammanhanget. Den första menar att svaret finns att söka i genetiken. Att män från födseln skulle vara utrustad med någon slags våldsgen, som sålunda bara finns hos män och något fåtal kvinnor. Denna skola brukar hänvisa till stenåldern, då männen skulle slåss för sitt revir, skydda kvinnor och barn samt fälla en och annan mammut. Männens våld på den tiden skulle alltså handla om någon slags Darwinistisk överlevnad av den starkaste och att dessa gener förts vidare till det manliga släktet genom seklerna.
Den andra skolan menar att det våld män ägnar sig åt är socialt betingad. Det vill säga att pojkar uppfostras till att lösa konflikter och få sina behov tillfredsställda genom våld. Se bara i sandlådan där de små pojkarna tillåts använda våld "för de är ju pojkar och om de inte får utlopp för sina naturliga våldsamhet så kommer de bli våldsverkare som stora. Jaha, så de som är socialt kompetenta redan som barn är de som i vuxen ålder misshandlar, våldtar och mördar!
Den tredje skolan hänvisar till en kombination av de tidigare.
Det otäckaste resonemanget är nog det som förs av den första skolan men samtidigt den enklaste att komma tillrätta med. För skulle det vara våldet vara genetiskt betingat så är det inget att göra förutom att se till att den manliga delen av befolkningen utrotas och att alla pojkfoster aborteras på ett tidigt stadium. Se där den allra enklaste lösningen som dock har vissa etiska betänkligheter så därför lämnar jag den därhän även om denna lösning är den enklaste förutsatt att man menar att man inte kan påverka evolutionen.
Nej min egen högst erfarenhetsmässiga lösning på en betydande del av problemet med de våldsamma pojkarna är. Se till att pojkarna får ta precis lika mycket ansvar som flickor förväntas ta, och se till att pojkarna får lika mycket kramar som flickorna får. Svårigheten är att vi alla är offer för vår uppfostran och endast kan bryta den onda cirkeln genom att för varandra synliggöra den stora skillnad som det finns i uppfostran av flickor och pojkar.
Olänkade hälsningar från
Fader Er
Bild 1. Våldsam pojke som vilar efter musmord

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar