fredag 7 mars 2008

Fortsättning

Hmmm... En loggbok är ju en bok i vilken man nogsamt nedtecknar vad som timat under en viss tid. På fartyg skriver man t.ex. tillryggalagd distans och annat intressant; "20.00-00.00, kocken magsjuk, kaptenen full, latitud N 35 03 40, longitud O 37 16 12, väntar på bärgning från oljeberget."
Även i skolan används loggbok där eleven antas reflektera metakognitivt över sin dag, och vad som lärts. "Gympan var kul. NO tråkitt läste om mållekyler som är tråkiga. Maten var bra men äklig. MatteBarbro var tasskig med Petter för han hade nåt kladd i mateboken å sa att det va pyttagoras sats I morron ska vi på exekution till Svartbäcken å se vad grodor gör på vintern. På slöjden ska vi telga jag fick låna en kniv av Träkalle som var slö Hejdå"
Okej då! Så här såg min dag ut: Vaknar 07.16 pussar sambon som ska till jobbet och ta hand om...äh kan kvitta. 07.32; toa. 07.34; tidningen i sängen inget världskrig, läser nekrologerna; inget kul där heller. 08.02; kläder på (mysböxa å sladdertröja) 08.03; dammig müsli och vattnig yoghurt framför nyhetsmorgon (människor som pratar) huvaligen. 08.12; ställer müslipaketet i diskmaskinen, snubblar på katten, den odiskade tallriken i kylskåpet, snubblar på katten. 08.14; går på toa helt i onödan, borstar tänderna på 7 sekunder blankt (dom ska inte skämmas bort). 08.16; sätter mig vid skrivbordet, slår på hjärnan och läser 74 sidor om paradigmskiften inom humanekologi och global ekonomisk resursallokering (The meshing of the World's economy and the Earth's ecology; TaizoYakushiji et al, Oxford 1991)
08.46; upplyft av stringenta resonemang kring den globala miljökatastrofen går jag på lätta fjät ut med soporna istället för hunden, vilken tur att vi inte har nån. 08.46.30; konstaterar att våren kommit till EU:s nordliga utpost. Inga sverigedemokrater i närheten, puh, våren får uppehållstillstånd. 08.49; rapar dammig müsli och vattnig yoghurt, slår på datorn. En del slår på hustrun, men jag slår på datorn så att den jäveln ska starta. 08.50-08.56; väntar på att blixten (datorn) ska starta, och det mullrar, pyser och väser, går på muggen. 09.12-10.30; hårt arbete vid datorn (flygsimulator, Aftonbladet och Tradera). 10.44; åker till GF-produkter och tittar på kamin till kojan, källarlokal, Pettson möter i dörren, miljoners grejor, mojänger, pryttlar, mackapärer och längst in en kamin. Kärlek vid första ögonkastet, hat vid första prisuppgiften. Hemma vid 11.27 ungefär. 11.30; lagar den trasiga ugnsluckan och maten. Bruna bönor och fläsk,11.52; går fort till muggen. 12.00; förmiddagen slut. Tappar minnet vid pass 12.01. Återfinner det runt 21.03. Webbloggar till 21.30. Släpar mig till sängen och läser Gerda Antti. Somnade slutligen lugnt 21.59. Vaknade i morse och så började det igen.....
Katten hälsar!
Fader Er.

Inga kommentarer: