tisdag 11 mars 2008

Ogott om tid

Ska hämta en kamin i morgon. Den gamla som står i stugan i Lappland har fått soten, och hostar ur sig granrökspuffar lite nu och då. Efter en helg där så nickar de rökta böcklingarna igenkännande.
Men nu ska den gamla till kaminhimlen, och ska där blicka ner på en sprillans ny Stanford 80 plus.
Det där med 80 plus har inget med ålder att göra utan något annat, vad vet jag emellertid inte.
Men , konstaterade jag, rökröret passar inte. Rökröret är det rör i vilket röken passerar ut ur kaminen för vidare befordran till skorstenen, och därifrån till den gamla kaminen.
Den gamla kaminen hade ett hederligt rakt rökrör, medan Stanford kräver ett intrikat rör med böjar och svängar, som skogsbilvägen till Pissfisktjärn söder om Högda ungefär. Jag har nu tre dagar på mig att hitta någon Pettsontyp som som kan kröka, rör vill säga. Ogott om tid är det, kaminen på plats måste innan påsk (Yoda, ur "Imperiet hostar igen")
På tal om ingenting hälsar
Faderer

1 kommentar:

Anonym sa...

Bara att samla allt orökt fläsk i hela soknen i stugan, ta en promenad i solen och komma hem lagom till en härlig baconfest till middag! (Tips till nästa gång)