
Den är vemodig. Sommaren, den gröna, den med torra barr och kottar som knastrar under fötterna. När det bara luktar varmt. Stilla.
Men allra som värst konstigt vemodigt är tomma stadsgator, med svart asfalt, bilar parkerade längs trottoaren. En röd, en blå; regnbågsvemod. Solen står lite lågt, klockan är fyra, fem, hett fortfarande. Känslan är nästan lite otäck. Varför tycker jag att biltomma asfaltsgator är vemodiga. Vemod är rätt men snarare är känslan sorg, något saknat.
Plötsligt känns det skönt med alla bilar som mullrar förbi på gatan nedanför. Inte sorgset. Paret som äter tapas på den spanska restaurangen. Ungdomarna på väg till förfest nummer tre. Det ropas högt, tutas, mopedkörs utan ljuddämpare (troligtvis trimmat. Dumma jävla föräldrar).
Men en tom asfaltsgata är bara svart. Jag tror att hettan från den är värst. Den liksom lever. Jag var rädd för den som liten. Trodde att den kanske skulle sluka mig. Fast jag var nog mest rädd för sorgen, lukten av dammig sand. Det samlas ju sådant vid trottoarkanten; långa stråk av sorgsenhet vid röda bilar, blåa.
Finns det fler människor därute som känner vemod, sorg, tomhet inför anblicken av en asfaltsgata, rykande het, bilar parkerade med sina revärer av sanddamm vid sina fötter.
Samma känsla när jag står vid relingen och tittar ut över ett tomt vatten. Helskumt!!! Men intressant.
Jag var på personalfest igår, på en båt som gick runt en av få öar vid Norrlands Huvudstad. Sång, glamm, räkor, och jag åt gravad lax. Det sas saker som man inte säger vid fikabordet på jobbet. Uppfriskande, och tur att man inte säger sådant vid fikabordet på jobbet. Visar kort på barnen, skryter, berättar sanningar, ska du ha en öl till, nej jag måste hem nu. Ingen Ågren!!!
Men vemod.
Män är svin. Vissa män, killar, gubbar är det! (som blandfärs; en blandning av nöt och svin)
Så kan man väl inte säga? Nej, det gör jag inte heller. Jag skriver det!
Usch så bitter jag låter. Har det med åldern att göra? Jag trodde att visdom hörde åldern till, inte bitterhet.
Ska gå och se slutet på "Sjätte sinnet". Den filmen där Mel Gibson....
Lördagskt hälsar
(mor) Faderer

1 kommentar:
Men, det är väl inte Mel Gibson som är med i Sjätte sinnet? eller kommer han in på slutet (med kilt och långt hår)?
Mycket fin text.
Skicka en kommentar