1. Trottoarer
2. Offentliga toaletter
3. Lukten i tunnelbanetågen kontra spårvagnarna
4. Försäljarna av tidskriften "Faktum" kontra försäljarna av "Situation Stockholm"
5. Möjlighet att köra vilse med bil.
Första ronden går tveklöst till Göteborg. Trottoarerna är tillräckligt breda för att rymma 5-6 överförfriskade turister på väg hem ifrån krogen. Vingelutrymmet är mycket gott, och i värsta fall kan man också använda de många cykelbanorna. I Stockholm däremot är de flesta trottoarer synnerligen anorektiska och ger sällan mer plats än för 1 barnvagn, 1 medlem i viktväktarna samt en uteliggare om denne ligger parallellt med husväggen.
Rond två går också till Göteborg. De många parkerna i centrum ger den kissnödige möjlighet att tömma blåsan med betydligt tätare intervaller än i Stockholm. En av de bästa offentliga toaletterna i Göteborg heter Trädgårdsföreningen och ligger endast ett stenkast från ett flertal krogar. Parken är öppen dagligen kl 7.00-21.00 fram till 28 juni och fram tills dess är det gratis inträde. Efter detta datum så kan jag rekommendera trädgårdskortet som bara kostar 260 kronor för hela säsongen.
Rond tre går emellertid till Stockholm. Inget går upp mot den friska doften av rulltrappsolja och den kittlande lukten av asbest från tunnelbanetågens bromsar. Göteborgs spårvagnar luktar just ingenting. Trist.
Rond fyra går också till Stockholm. I Göteborg kan man, när man med ett vänligt leende tackar nej till att köpa ett exemplar av de hemlösas tidning, mötas av kommentarer som: "Jaha, du tycker la förstås att hemmets veckotidning e viktigare...och läsa om Silvia å sånt skit." Medan man i Stockholm vänligt erbjuds att som bonus få köpa CD-skivor, silverbestick, bilradioapparater (utan högtalare) samt bläckpennor med inskriptionen "Tillhör landstinget" till ett förvånansvärt lågt pris. Mycket sympatiskt.
Så till den sista ronden. Stockholm med sina stora välskyltade trafikleder gör det nästan omöjligt att hitta vilse. Och skulle man någon gång köra mot enkelriktat så skäller ingen på en, utan frågar bara om man är från landet eller om man har fått körkortet i julklapp. Frågor som man utan större svårighet kan svara på. Göteborg däremot är en fantastiskt enkel stad att köra vilse i. Utan några som helst problem kan man få se stora delar av den vackra ön Hisingen när man i själva verket skulle åka till Masthugget. Och en resa till Bäckebol slutar utan ansträngning i Partille. Fantastiska möjligheter till sightseeing öppnar sig för den bilburne turisten, och man behöver aldrig vara orolig för att komma fram i tid.
Göteborg tar därmed hem spelet, och ska i nästa omgång möta Ramsele.
Letargiskt hälsar
Faderer
Ps. Bilden ovan visar en av göteborgs många charmiga offentliga toaletter.
Ds.

3 kommentarer:
kung!
Yes! Göteborg vann, trots otrevlig faktumförsäljare och lätthet att köra vilse. Är spänd på nästa omgång av...stadskampen (?)
Det enda som saknades i denna ypperliga tävling är ett passande (vedertaget) öknamn till Gôtet.
Skicka en kommentar