onsdag 18 februari 2009

Fulröj & Finröj

Hört från en skum källarlokal under Hederlige Harrys bra beg bil någonstans i Stockholm:
"Ja, asså nu jälar ska vi ställa till fanskap i det här jäla pisstråkiga tjyvsamhället asså, typ." "A, asså kolla bara på alla jäla svenssonar som går å ser så jäla sjukt depperimerade ut. Dom kan behöva lite bus som liksom gör dom odepperimerade typ o då kanske dom köper nån gammal rosthög av mej."
"Men fan va ska vi göra då?"
"Inte fan vet jag! Hitta på nåt själv du som e så jäla krevativ!"
"Okej, okej! Hit me en kofot, en burk sprejfärg och en tunnelbanevagn så skaru få se på kretativitet!"


Hört från Institutionen för grafisk design & illustration på Konstfack i Stockholm:
"Jaha, mina kära studenter. Nu har det blivit dags att involvera det, av vissa betraktat som tråkiga, stadsrummet i vårt projekt. Har du någon idé Nils Urban Gunnarsson?"
"Ja, att låta gemene man få uppleva något nytt i något välbekant kan nog antas vara intressant och stimulerande. Och jag menar också att vi kulturarbetare rentav kan tjäna på detta i vår framtida profession som konstnärer i det att vi synliggörs."
"Jaha. Det låter intressant. Vad är din tanke?"
"Ja, jag vet inte riktigt. Men jag menar att kreativitet kan vara ett ledord. Och jag har en tanke om att med en inte speciellt subtil kreativ manifestation medvetandegöra det fria uttrycket. Det tror jag skulle väcka gehör."
"Det låter synnerligen intrikat."
"Äsch, inte då. Hit med en kofot, en burk sprayfärg och en tunnelbanevagn så skaru få se på
kreativitet. "

Ögonbrynsrynkat hälsar
(mor) faderer

Konstfacksexamensarbete i Gaza

Inga kommentarer: